Bezlakierowe usuwanie wgnieceń (opis systemu PDR – metoda działania)

Bezlakierowe usuwanie wgnieceń (opis systemu PDR – metoda działania)

Naprawa wgnieceń metodą PDR to prawdziwa rewolucja w blacharstwie i lakiernictwie, choć znana już na Świecie i w Polsce od kilkudziesięciu lat.

Ta tajemniczo brzmiąca nazwa wywodzi się od angielskiej nazwy – Paintless Dent Removal, czyli dosłownie usuwanie wgnieceń bez naruszenia lakieru. Ta technika jest coraz bardziej popularna w naszym kraju, ponieważ ma wiele zalet. Przede wszystkim można dzięki niej oszczędzić sporo czasu, a także materiałów i surowców (np. szpachle czy lakiery), które były niezbędne do wypełniania ubytków metodą tradycyjną. Dzięki zastosowaniu systemu PDR możliwe jest usuwanie wgnieceń bez naruszania oryginalnych powłok lakieru, co pociąga za sobą brak utraty wartości samochodu, mimo wystąpienia szkody. Skoro uszkodzenie zniknęło i nie ma po nim śladu to wszyscy są zadowoleni.

Na czym polega usuwanie wgnieceń metodą PDR?

Usuwanie wgnieceń metodą PDR polega na wyciąganiu ich poprzez masowanie ich od wewnątrz blachy specjalnymi narzędziami albo wyciąganie przy użyciu metody klejowej. Posługując się specjalnymi drutami, które służą do wypychania wgnieceń, fachowiec może szybko i bezproblemowo przywrócić zdeformowanemu fragmentowi blachy jej pierwotny kształt. Urządzenia do wypychania wgnieceń w metodzie PDR działają na zasadzie dźwigni. Jeden z jej końców jest ulokowany pod naprawianym fragmentem blachy. 

Metoda klejowa, czyli tzw. Glue Puller to technika wyciągania wgnieceń z karoserii przy użyciu specjalnych grzybków. Ich kształt oraz wielkość dobiera się do wielkości i kształtu uszkodzenia, a następnie przykleja się je do niego klejem termotopliwym. Kiedy elementy się połączą, wyciąga się wgniecenie, ciągnąc za grzybek z odpowiednią siłą. 

Kiedy można zastosować metodę wyciągania wgnieceń PDR?

Podstawowym warunkiem, który musi być spełniony, aby móc zastosować bezlakierowe usuwanie wgnieceń, jest nienaruszona oryginalna struktura lakieru na wgięciu. Drugim warunkiem jest nierozciągnięcie blachy, która ma zostać poddana naprawie. Metodę PDR stosuje się najczęściej, chcąc naprawić samochody po gradobiciu, kolizjach parkingowych, a także wszelkiego typu uszkodzeniach powstałych na skutek uderzeń. Efekty jakie uzyskuje się stosując metodę PDR są niewiarygodne! Po wgnieceniach nie ma śladu, a lakier pozostaje nienaruszony. Szybciej, taniej i bez utraty wartości samochodu.

 

Posted on